Energieleveranciers informeren klanten onvoldoende

Als je zonnepanelen op je dak laat leggen om aan je eigen stroomvoorziening te kunnen voldoen, dan word je daarbij goed geïnformeerd. Althans, daar ga je van uit. Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft onderzoek gedaan en hieruit blijkt echter dat de leveranciers onvoldoende informatie geven aan consumenten, met name over de saldering en teruglevertarieven.

Zonnepanelen kunnen veel stroom opwekken, en soms ook meer dan je zelf zult verbruiken. Deze ‘teveel’ opgewekte stroom kan je terugleveren aan het openbare net. Voor de stroom die jij als consument teruglevert moet het energiebedrijf een vergoeding betalen. Maar lang niet alle consumenten zijn van deze mogelijkheid op de hoogte. En dat is kwalijk, volgens het ACM.

“Aanbieders moeten consumenten volledig en juist informeren zodat zij aanbiedingen kunnen vergelijken en nota’s kunnen controleren. Als de consument een geïnformeerde keuze kan maken gaat daar concurrentiedruk van uit. Dit is goed is voor de prijs, kwaliteit en innovatie”, – Anita Vegter, bestuurslid ACM

Groene energie

Maar dat gebeurt dus niet en hierdoor lopen consumenten behoorlijk wat geld mis. Want de ene energieleverancier betaalt meer geld terug dan de ander. Vooral energieleveranciers met een duurzaam imago bieden een hogere vergoeding, maar wanneer consumenten hierover niet worden geïnformeerd kunnen zijn geen goede vergelijking maken. Het ACM zegt daarom strenger te gaan toezien op deze informatieplicht.

Andere mogelijkheden van overtollige stroom

Maar er zijn meer manieren om de niet verbruikte stroom op te slaan. Utrecht beleefde begin dit jaar namelijk een primeur: hier werd de eerste elektrische auto gebruikt als mini-energiecentrale. Via een retoursysteem in de laadpaal van de auto kan stroom, gewonnen uit particuliere zonnepanelen, worden opgeslagen en weer terug worden gehaald. Wanneer een huishouden meer stroom opwekt dan verbruikt, wordt dit via de oplaadpaal opgeslagen in de auto. Wanneer er bijvoorbeeld een wasmachine in het huis wordt aangezet, kan deze opgeslagen stroom worden teruggehaald via de paal. Op die manier hoeven er bovendien geen nieuwe kabels gelegd te worden om de overtollige stroom terug te voeren naar de energiebeheerder.

Er zijn dus verschillende mogelijkheden voor consumenten om de teveel opgewekte stroom te hergebruiken of te ‘verkopen’ aan energieleveranciers, maar niet alles is even voordelig. Omdat de informatievoorziening vanuit de leveranciers vooralsnog niet voldoende is gebleken, blijft het dus slim als consument zelf een klein vergelijkend onderzoek uit te voeren, alvorens je een contract afsluit met een leverancier.